Brief in Coronatijden (2) - Louis Schoofs

Beste Plus++ klant.

 

Jullie Plus++klanten van een kwaliteitsvolle groep verzekeringsmakelaars behoren grotendeels tot de actieve bevolking. Allen zoeken wij wellicht - naast in de eerste plaats onze bezorgheden voor onze ouders, grootouders, kinderen, buren, vrienden- een haalbare weg om ons dagdagelijks leven te organiseren, onze ontmoetingen positief te houden.
Work life balance is nog nooit zo actueel geweest en wellicht zal elk hier een eigen creatieve weg in moeten zoeken en zullen wij er met ons allen veel uit leren.
Maar ook onze bedrijfsleider, vrije beroepers zullen bij voor de toekomst van hun bedrijf en zorg naar hun medewerkers haalbare oplossingen moeten zoeken. Leiderschap is meer dan ooit gewenst.

 

Persoonlijkheidskenmerken ( deel 2 )

Vorige Flash focuste ik op het persoonlijkheidskenmerk angst. De focus leg ik nu op onze persoonlijkheidskenmerken die wij nodig hebben voor verbinding, het ontmoeten, ons sociaal welbevinden.  De persoonlijkheidskenmerken rondom deze cluster extraversie omvatten hartelijkheid, sociabiliteit, energie, vrolijkheid, avonturisme. Het gaat niet over goed en minder goed, het gaat om te ontdekken met welke kwaliteiten wij in ontmoeting gaan.

Hartelijkheid als persoonlijkheidskernmerk ondersteunt het totstandkomen van een emotionele band tussen mensen. Uitgesproken hartelijke mensen tonen hun aandacht voor anderen terwijl laagscoorders gereserveerder zijn in hun wijze van contact maken.

 Sociabiliteit is een tweede persoonlijkheidskenmerk van extraversie. Sommigen hebben een uitgesproken voorkeur om in het gezelschap van anderen te vertoeven en zoeken contacten actief op , terwijl anderen het soms vermijden  en prefereren om alleen te zijn.

 Energie als persoonlijkheidskenmerk staat voor de behoefte om bezig te zijn. Energieke mensen leiden een druk leven terwijl de laagscoorders eerder van een meer ontspannen levensstijl houden.

 Avonturisme. Opwinding, actie, prikkelende sensaties, terwijl de andere pool weinig behoefte heeft aan sensatie en de rust prefereert.

 Vrolijkheid. We kennen de moppentappers, de optimisten, de hoogscoorders. Laagscoorders zijn niet noodzakelijk ongelukkig maar zijn gewoon minder uitbundig in hun omgang  met anderen

 

Inzicht krijgen in je extraversie, hoe je contact legt, je patroon ontdekt, geeft je net meer alertheid om anders met je contacten  om te gaan en je gedrag te wijzigen als je voelt dat dit beter is.

Aangezien onze ontmoetingen fysiek beperkt zijn en meer digitaal gaan, zullen we ongetwijfeld ons gedrag aanpassen. Soms bewust, soms niet.

Observeer, ontdek je veranderingen en vooral zoek die vormen waarbij je gelukkig bent.

Zorg goed voor jezelf en aldus voor de anderen

Louis Schoofs

Namens Plus++

Louis Schoofs is auteur van het boek Good Business voor kmo’s (Lannoo) dat focust op good value, good leadership, good place to work. Louis is strategisch consultant, docent, psychotherapeut en ondersteunt Plus++ en meerdere familiale kmo’s in hun ontwikkeling.